Norvežani su skoro pa najveći izvoznici nafte a njima čak i ne treba
Zbog sve većeg broja električnih vozila na ulicama Norveške, ta evropska zemlja zabeležila je znatan pad potražnje za naftnim derivatima, a stručnjaci veruju kako se radi o trendu koji bi se u bližoj budućnosti mogao proširiti širom sveta, javlja portal electrek.co.
Prodaja naftnih derivata pala je prošle godine u Norveškoj za čak 2,2 posto, pri čemu je prodaja benzina pala 2,9 posto, prodaja dizela 2,7 posto, a plavog dizela 2,6 posto. Iako je Norveška jedna od najvećih svetskih izvoznika nafte, vlada već četiri godine aktivno radi na smanjenju domaće potrošnje naftnih derivata.
Uspešni podsticaji
Državne mere, u kombinaciji s osveštenošću norveških potrošača, dovele su tu državu do najvećeg tržišnog udela električnih automobila među novim automobilima - početkom ove godine više od 50 posto novih vozila bila su električna ili hibridna.
Norveška vlada je zacrtala cilj da do 2025. sva lična vozila koja se prodaju u Norveškoj budu električna vozila, a podsticaji koje su pokrenuli 2013. pružali su i mnoge druge pogodnosti vlasnicima električnih vozila - osim što su bili oslobođeni plaćanja svih jednokratnih poreza, oslobođeni su i godišnje naknade za održavanje puteva, plaćanja javnog parkinga, putarina i trajekata, a dobili su i pravo vožnje i po žutoj traci za javni prevoz.
Najčistija struja
Norveška flota električnih vozila uverljivo je i najčistija na svetu, sa obzirom da Norveška čak 98 posto svoje električne energije dobija iz hidroelektrana. Krajem 2017. godine, u Norveškoj je bilo registrirovano više od 200.000 električnih vozila, svetski rekord u broju električnih vozila po glavi stanovnika (21,5 električnih vozila na 1000 stanovnika).
Najprodavanija dva modela automobila u Norveškoj u martu mesecu bili su Nissan LEAF i Tesla Model S, a porast njihovog tržišnog udela dobar je indikator smera koji se može očekivati u ostatku sveta - prodaja LEAF-a porasla je čak 61,4 posto od marta prošle godine, a prodaja Tesle 40,6 posto.
Prodaja naftnih derivata pala je prošle godine u Norveškoj za čak 2,2 posto, pri čemu je prodaja benzina pala 2,9 posto, prodaja dizela 2,7 posto, a plavog dizela 2,6 posto. Iako je Norveška jedna od najvećih svetskih izvoznika nafte, vlada već četiri godine aktivno radi na smanjenju domaće potrošnje naftnih derivata.
Uspešni podsticaji
Državne mere, u kombinaciji s osveštenošću norveških potrošača, dovele su tu državu do najvećeg tržišnog udela električnih automobila među novim automobilima - početkom ove godine više od 50 posto novih vozila bila su električna ili hibridna.
Norveška vlada je zacrtala cilj da do 2025. sva lična vozila koja se prodaju u Norveškoj budu električna vozila, a podsticaji koje su pokrenuli 2013. pružali su i mnoge druge pogodnosti vlasnicima električnih vozila - osim što su bili oslobođeni plaćanja svih jednokratnih poreza, oslobođeni su i godišnje naknade za održavanje puteva, plaćanja javnog parkinga, putarina i trajekata, a dobili su i pravo vožnje i po žutoj traci za javni prevoz.
Najčistija struja
Norveška flota električnih vozila uverljivo je i najčistija na svetu, sa obzirom da Norveška čak 98 posto svoje električne energije dobija iz hidroelektrana. Krajem 2017. godine, u Norveškoj je bilo registrirovano više od 200.000 električnih vozila, svetski rekord u broju električnih vozila po glavi stanovnika (21,5 električnih vozila na 1000 stanovnika).
Najprodavanija dva modela automobila u Norveškoj u martu mesecu bili su Nissan LEAF i Tesla Model S, a porast njihovog tržišnog udela dobar je indikator smera koji se može očekivati u ostatku sveta - prodaja LEAF-a porasla je čak 61,4 posto od marta prošle godine, a prodaja Tesle 40,6 posto.
Problemi za elektrodistibucijsku mrežu
Iako je Norveška svetski predvodnik, njene brojke pokazuju kako bi se trend mogao proširiti, i kako bi moglo doći do globalnog pada potražnje za naftom u sledećih nekoliko godina. Ali, Norveški primer je otkrio i jedan problem vezan za električne automobile - znatno veće opterećenje elektrodistribucijske mreže.
Instaliranje Teslinih punjača snage 22kW u udaljenijim krajevima Norveške, piše oilprice.com, ume znatno da optereti lokalnu mrežu. Uz velike varijacije u voltaži, može dovesti i do treperenja svetala u domaćinstvima.
Ali, državna elektroprivreda Statnet tvrdi kako bi postojeća mreža trebala da izdrži i prelazak svih građana Norveške na električna vozila, uz samo 6-postotno povećanje potrošnje. Preostaje problem najveće potražnje - kada većina korisnika istovremeno krene da puni svoja vozila - ali službeni stav Statneta je da ni to ne bi trebao biti problem uz pametno punjenje.
Izvor: (Blic)
Iako je Norveška svetski predvodnik, njene brojke pokazuju kako bi se trend mogao proširiti, i kako bi moglo doći do globalnog pada potražnje za naftom u sledećih nekoliko godina. Ali, Norveški primer je otkrio i jedan problem vezan za električne automobile - znatno veće opterećenje elektrodistribucijske mreže.
Instaliranje Teslinih punjača snage 22kW u udaljenijim krajevima Norveške, piše oilprice.com, ume znatno da optereti lokalnu mrežu. Uz velike varijacije u voltaži, može dovesti i do treperenja svetala u domaćinstvima.
Ali, državna elektroprivreda Statnet tvrdi kako bi postojeća mreža trebala da izdrži i prelazak svih građana Norveške na električna vozila, uz samo 6-postotno povećanje potrošnje. Preostaje problem najveće potražnje - kada većina korisnika istovremeno krene da puni svoja vozila - ali službeni stav Statneta je da ni to ne bi trebao biti problem uz pametno punjenje.
Izvor: (Blic)
Norvežani su skoro pa najveći izvoznici nafte a njima čak i ne treba
Reviewed by Aleksandar Šeter
on
08:49
Rating: